tiistai 15. heinäkuuta 2014

Muista aina liikenteessä...

Automme vaihtui viime viikolla edellistä versiota suurempaan yksilöön. Ihmettelin pitkään, mitä moisella monsterilla oikeastaan edes tekee, meillä kun ei ole ihan hirvittävästi tavaraa kuskattavana, mutta hyvin nopeasti tajusin jutun juonen: auto tuntuu oleellisesti turvallisemmalta kuin aikaisempi. Ja se, jos mikä on korealaisen, arvaamattoman ja turvattoman liikenteen keskellä huojentavaa. 

Vilkaisin hieman tilastoja. Koreassa auton omistaa väestöstä himpun päälle 40 prosenttia, kun taas Suomessa (jos oletettaisiin, että olisi auto per nuppi) kiesi löytyy reilulta 70 prosentilta. Silti Koreassa liikennekuolleisuus 100 000 henkeä kohtaan on 14,1, kun taas Suomessa vastaava luku on 5,7. Siis lähes kolme kertaa pienempi. Ja seikka, joka eniten kiinnitti huomioni, oli jalankulkijoiden vaarallinen asema liikenteessä: liki 40 % korealaisissa liikenneonnettomuuksissa kuolleista on jalankulkijoita, kun Suomessa vastaava luku on alle 20%. 

Mutta valitettavasti tämä ei yllätä. Olen jo aikapäiviä sitten todennut polkupyörällä kulkemisen aivan liian vaaralliseksi kaupungissa, sen sijaan joen varren pyöräteillä se onnistuu kohtuuturvallisesti. Jalkaisin liikkeellä ollessa saa liikennevaloissa olla varsin tarkkana, sillä punaisia päin hurjastellaan tämän tästä, eikä jalankulkijoita mitenkään silkkihansikkain käsitellä muutenkaan. Vain noin kuusi prosenttia korealaisista käyttää turvavyötä takapenkillä, ja varsin usein voi nähdä vauvan tai pikkulapsen etupenkillä istuvan aikuisen sylissä, ilman minkäänlaista turvaistuinta tai edes vyötä. Melko usein tosin näkee myös lemmikkikoiria kuskin sylissä kurkkimassa sivuikkunasta ulos; ei ehkä turvallisuutta edistävä matkantekotapa tuokaan. 

Lähes päivittäin joudumme todistamaan punaisia päin ajavia kuskeja, oikean puolen ohituksia, ex tempore autonsa ilman vilkkua tai muutakaan merkkiä keskelle tietä pysäyttäviä, mutkan taakse keskelle tietä parkkeeraajia ja toisinaan jopa moottoritiellä peruuttajia. Nykyisin olen aina supervarovainen erityisesti isojen teiden liittymissä, jossa korealaiset hidastelevat, mutkittelevat ja viime hetkellä koukkaavat vielä rampista takaisin sata (tai satakaksikymmentä) lasissa ajavien pikitiekiitäjien joukkoon, ilman että osaisivat katsoa taakseen saati varoittaa muita kuskeja aikeistaan. 

...ja sitten käy näin. Tällä kertaa henkilövahingoilta vältyttiin, joskin henkiset traumat saattoi jäädä (huomaa pappa käsi otsalla). Ja vähän kasvimaa kärsiä. Mysteeriksi jäi, harmitteliko pappa auton vai sipulien perään.

Vaikka kyllähän sitä itseltäkin menee hetki moisia kylttejä tavatessa, etenkin jos sattuu olemaan auton ratissa. "Coun Pub Prosecutr´s Ofce" ei ihan ensivilkaisulla auennut...


Mutta kaikkien hasardien kuskien joukosta eniten pelkään rattijuoppoja. Koreassa tuntuu sojupäissä ajaminen olevan huomattavasti paljon hyväksytympää ja valitettavasti myös yleisempää kuin Suomessa. Parin pullon jälkeen voi aivan hyvin lähteä autolla kotiin päin, eikä rattijuopumuksesta kiinni jääminenkään tuota mitään sosiaalista painetta kuskille; näitähän sattuu, harmi että jäin kiinni

Muutama viikko sitten mies kertoi iltalenkiltä palatessaan nähneensä eräänkin parkkipaikan sivussa auton käynnissä ja ovi auki, eikä lähistöllä ollut kuin yksi tyyppi: varsin tukevassa humalassa horjunut mies lorotti tarpeitaan tienvierustalla, ottaen samalla tukea pystyssä pysyäkseen. Ja varsin suurella todennäköisyydellä tarpeensa toimitettuaan hyppäsi sen jälkeen auton rattiin.

Että suvaittakoot siis se isompi auto. Ei ehkä ekoteko, mutta turvallisuudessaan varsin perusteltu vaihdos. (Ja onhan se muutenkin ihan kiva) 

12 kommenttia:

  1. Ihan kun Turkista, taalla vaan tuo liikennekuolemienmaara taitaa olla vielakin suurempi, kannissa ajetaan mutta ei ehka ihan noin huolettomasti ja kai siita aikamoisia moraalisia hapeantunteitakin saatetaan kokea. Turkissa on vallalla ajatus etta isomman oikeudella mennaan, joten jalankulkijat ja muut pienemmilla valineilla liikkuvat saavat hyppia syrjaan, arsytyskynnys ei ole sitten yhtaan madaltunut asian suhteen vuosien aikana, painvastoin, saan kilareita ajattelemattomista kuskeista ihan viikottain.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täällä myös "isompi on parempi", pätee siis autoissakin, eli mitä isommalla autolla olet liikkeellä, sitä paremmin sinulle tehdään tilaa. Ja tietysti, jos olet kalliilla autolla (eli tuontiauto, BMW tai Audi) liikkellä, niin sitten vasta saatkin tietä, koska kukaan ei halua törmätä sinuun (ja maksaa itseään kipeäksi)...!

      Poista
  2. Olen ollut aina sitä mieltä, että aasialaiset kuskit on vaarallisia...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luulen, että muissa Aasian maissa on vieläkin vaarallisempaa, mutta täällä tuo liikenteen vaarallisuus on jotenkin "yllättävää", koska muuten on niin superturvallinen maa. Täällä sentään kuitenkin on jonkinlaista valvontaa ja ajokorttikin pitää suorittaa asianmukaisesti, mutta voi voi noita kuskeja... huoh.

      Poista
  3. Mieluummin antiekoteko kuin kanttuvei (<-- ja mistähän tuokin sana tulee =D)...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nimenomaan! Heh, kanttuvei on kyllä aika hauska sana... :D

      Poista
  4. Seuraan päivittäin olohuoneen ikkunasta miten täällä ajetaan päin punaisia ja ryhmitytään ihan miten sattuu. Bussit erityisesti, tuntuu ettei niitä koske mitkään säännöt. Ja oma pyörällä ajo myös vähän jäi kun olin pari kertaa istunut korealaisen ystäväni kyydissä ;) Että ihan hyvä kun vaihdoitte isompaan ja turvallisempaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo ja tosiaan vaikka itse olisi miten varovainen tahansa, niin se ei auta (ei autolla, ei pyörällä eikä edes kävellen), kun liikenteessä on jos jonkinlaista kulkijaa. Pahimpana tosiaan nuo rattijuopot. En ymmärrä, koska täällä on olemassa se edullinen ja nerokas kuskipalvelukin!?

      Poista
  5. Mun suurin liikenneturvallisuussaavutus on poikaystavan opettaminen turvavyolle muuallakin kuin moottoritiella :) Takapenkkilaisten kanssa olen viela vahan siina ja siina, etta kehotanko. Riippuu vahan kuka siella on. Ikuisuusaihe, josta saa itsensa tulistumaan ja harmistumaan alta aikayksikon. Luin artikkelin Argentiinan liikenneturvallisuudesta, jossa asiantuntija sanoi, ettei parhaatkaan kampanjat ja tekniset muutokset auta, jos ei kulttuurissa ja ajattelutavassa tule muutos ensiksi. Niin totta! Koska jokainen on se maailman paras kuski omasta mielestaan, mutta muut on ihan holtittomia torvia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se turvavyö kun on NIIN pieni vaiva laittaa, jos sillä saa jonkun hengen kuitenkin pelastettua. En tajua, miksi se on joillekin niin vaikeaa? Itseltä (ja varmaan melkein kaikilta suomalaisilta) se tulee ihan itsestään, ajattelematta. Täällä on tosi ärsyttävää, kun takseissa ei monesti saa turvavyötä ja taksit muutenkin ajaa ihan hullun lailla, joten takapenkillä on joskus aika jännää... huonolla tavalla, siis.

      Poista
  6. Minäkin olen ollut varsin iloinen meidän minibussista. Iso auto tuo turvaa. Ja sieltä näkee hyvin:). Onnittelut uudesta autosta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jotenkin nyt muutaman viikon ajelun jälkeen suorastaan puistattaa paluu siihen pienempään; johtuneeko sitten just siitä paremmin näkemisestä (sieltä ylempää), mutta tuntuu, että ihmiset ajavat vaan hullummin koko ajan; mikä näitä korealaisia vaivaa!? Että kyllä se isompi auto oli ihan just oikea päätös.

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...